Przestrzeganie zasad higieny snu jest najlepszą i najbardziej skuteczna metodą profilaktyki zaburzeń snu. Zwłaszcza powstawania bezsenności. Ale w medycynie snu, zasady higieny snu zostały włączone do rutynowych metod stosowanych w leczeniu bezsenności. Uczenie pacjenta prawidłowych zasad higieny snu, jest jedną z podstawowych niefarmakologicznych metod leczenia bezsenności." - więcej

"Gdy śpimy, uaktywniają się w naszym ciele procesy odpornościowe, wydzielają się rozmaite hormony, np. hormon wzrostu odpowiedzialny za regenerację komórek i tkanek. Dlatego wystarczy kilkanaście bezsennych nocy, by wystąpiły zakłócenia somatycznej równowagi, zwiększyła się podatność na infekcje. Deficyty snu zakłócają gospodarkę węglowodanami – stanowią czynnik powstawania cukrzycy i otyłości. Nie dosypiając, możemy doprowadzić się do stanu porównywalnego z zespołem stresu pourazowego, którego doświadczają osoby po bardzo ciężkim psychicznym wstrząsie." - "Nie uciekaj przed snem", zwierciadlo.pl, rozmawiała Ewa Łątka

"Jeśli nie możesz spać, śpij mniej. To najlepsza rada, jaką mogę dać moim pacjentom"- "Jak nie zasnę, to oszaleję!" - www.newsweek.pl, rozmawiała Jolanta Chyłkiewicz

      
     Jak stres wpływa na sen - materiał wideo          Dzień dobry, lepszy sen - materiał wideo           Drzemka lepsza niż kawa - materiał wideo

  

   Ciągle jestem niewyspany - materiał wideo         Niewyspanie może prowadzić do otyłości - materiał wideo


„Wielu ludzi bardziej odczuwa lęk przed bezsennością, a nie bezsenność. Kładą się do łóżka i myślą o tym, że nie będą mogli zasnąć. I faktycznie, nie zasypiają nawet przez kilka godzin….” dr Michał Skalski, Świat Przychodni „Trudności z zasypianiem to nie bezsenność” 23 października 2018r. https://swiatprzychodni.pl/artykuly/trudnosci-z-zasypianiem-to-nie-bezsennosc/

„Sam zegar biologiczne ze swojej natury nie jest zbyt dokładny, ma tendencję do spóźniania się, czyli wydłużania swojej biologicznej doby. Żeby działał dokładnie i prawidłowo regulował nasze wszystkie procesy fizjologiczne, to codziennie musi być synchronizowany światłem. Jeśli nie będziemy się eksponować na odpowiednio silne światło w ciągu dnia i/lub będziemy narażeni na nadmiar światła w nocy, to nasz zegar zupełnie się rozreguluje, a następstwem tego będzie zaburzenie rożnych funkcji fizjologicznych (tak jak w cytowanym artykule) i następnie większe ryzyko chorób - cukrzycy, nadciśnienia, spadku odporności.” - więcej