Aktywność w profilaktyce zdrowotnej

„(…) Działanie dobroczynne aktywności fizycznej i ruchu jest nie do przecenienia” – prof. dr hab. n. med. Zbigniew Gaciong, kierownik Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych, Nadciśnienia Tętniczego i Angiologii, Dzień Dobry TVN, 2017, zdjęcie: Świat Lekarza
Więcej>>

Rola aktywności fizycznej

"Aktywność fizyczna stanowi ważny element w zachowaniu zdrowia oraz dobrego samopoczucia. Korzystny wpływ wysiłku fizycznego wykazano w odniesieniu do chorób układu krążenia: choroby niedokrwiennej serca, nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, zaburzeń lipidowych, cukrzycy, zespołu metabolicznego, osteoporozy oraz otyłości i nadwagi, a także na zmniejszenie ryzyka nowotworów jelita grubego" - komentarz dr Katarzyny Okręglickiej z Zakładu Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego na potrzeby kampanii "WUModa na zdrowie".
Więcej >>

Sport wydłuża życie

"Ruch jest wskazany nie tylko jako działanie prewencyjne, które ma nas chronić przed nadciśnieniem, ale też jako wspomaganie leczenia już istniejącej choroby." - prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz, kierownik III Kliniki Chorób Wewnętrznych i Kardiologii II WL, Prodziekan II WL ds. IV-VI roku studiów, wformie24.pl; Anna Jarosz, artykuł z miesięcznika "Zdrowie"

Ruch jest wskazany nie tylko jako działanie prewencyjne, które ma nas chronić przed nadciśnieniem, ale też jako wspomaganie leczenia już istniejącej choroby.

http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/rekreacja/sport-wydluza-zycie-zobacz...

"Bezpieczne i ukierunkowane ćwiczenia można rozpocząć po określeniu możliwości i potrzeb. Należy więc odwiedzić np. ortopedę, kardiologa, fizjoterapeutę, aby po badaniu podpowiedzieli, w jaki sposób i jak intensywnie ćwiczyć. Tylko wtedy możemy mówić o bezpiecznym ruchu. Wiele zależy od tego, jaki cel chcemy osiągnąć, jakie schorzenia nas ograniczają, jaka jest wydolność organizmu itd." - prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz oraz dr n. med. Tomasz Chomiuk, III Klinika Chorób Wewnętrznych i Kardiologii II WL,
wformie24.pl; Anna Jarosz, artykuł z miesięcznika "Zdrowie"
Więcej>>

Dzieci i ćwiczenia

Amerykańskie Centra Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC) oraz brytyjskie National Health Service (NHS) przedstawiły rekomendacje dotyczące ilości ćwiczeń, które powinny wykonywać dzieci. W ciągu tygodnia przynajmniej przez trzy dni dzieci powinny wzmacniać mięśnie poprzez gimnastykę, wspinanie się, korzystanie z drabinek. Dodatkowo CDC i NHS zalecają wzmacnianie kości poprzez skakanie, ćwiczenia na skakance lub bieganie. Ćwiczenia aerobowe, jak choćby szybki marsz, powinny według CDC trwać minimalnie 60 minut i codziennie. Natomiast te mocniej obciążające – trzy dni w tygodniu. Zachęcamy do lektury artykułu „Ile dzieci powinny ćwiczyć? Lepiej się nie migać - mamy dokładne wyliczenia” opublikowanego w serwisie Focus.pl, aby dowiedzieć się jaka ilość ćwiczeń zapewnia dzieciom prawidłowy rozwój.

Więcej>>